Sokan úgy vélekednek a kormány stadionépítési projektjéről, mint ablakon kidobott pénzről. A magyar labdarúgás sosem látott mélységekben, habár a világranglistás helyünk nem ezt mutatja és a Videoton tavalyi szereplése az Európa Ligában olyan tett volt, amilyet nagyon rég nem láthattunk magyar csapattól.
TV a megoldás?
Visszatérve a stadionkérdésre, a kételkedők jogosan adnak hangot fenntartásaiknak, mivel a legmagasabb Magyar Labdarúgó Bajnokság átlag nézőszáma évről évre csökken. Ennek betudható a csapatok átlagos teljesítménye, a stadionok borzasztó állapota, és talán ami a legnagyobb hiányosság a csapatok marketingkommunikációs tevékenysége. Ehhez még hozzájárul a televízió, hiszen minek menjen ki a futballszurkoló az omladozó stadionba, ha otthon, kényelmesen a fotelből is megtekintheti szinte bármelyik mérkőzést. Nyilván a kluboknak jól jön a TV közvetítésekből származó többletbevétel, de ez egy nagyon instabil bevételi forrás, mert őszintén valljuk be magunknak, az MTVA csatornáin addig közvetíti az NB1-es mérkőzéseket, míg a jelenlegi kormány hatalmon van. Ez lehet még egy év, öt év vagy kilenc év, de semmiképpen örökös dolog.
Mindenki jól jár
Egy stadion felépítése a megfelelő klubnak azonban egy nagyon jó és hosszú távú befektetés. Egy futball aréna időtálló, 30-40 évig maximálisan kihasználható létesítmény, arról nem is beszélve, hogy manapság már nem egy sima betonkatlant építenek, hanem egy multifunkcionális központot, amelyben a Fradi esetében helyet kap mélygarázs, étterem, Fradi múzeum, ajándékbolt és természetesen rendezvényterem. Emellett a korszerű építési technológiának köszönhetően sokkal kevesebb a stadion karbantartási és fenntartási költsége, mint egy régi 70-es években épültnek.
Józan paraszti ésszel gondolkozva egyértelmű, hogy inkább stadionokat kell építeni, mint például filmeket gyártani. És itt most leszögezem, hogy semmi bajom a magyar filmiparral, de belegondolva egy film 5-10-20 év múlva termel bevételt? Egy stadion igen! Jegyeladások, múzeumi belépők és az éttermek ételei mind tartalmaznak ÁFA-t, amelyből keletkezett többletbevételt 40 éven keresztül vissza lehet forgatni a felsőoktatásba vagy az egészségügybe.
Szkeptikus fradisták
Felettébb érdekes, hogy még fradi szurkolókkal való beszélgetésem során kiderült, hogy még Ők magukban is kettős érzés dúl. Egy szempontból örülnek, hogy új stadiont kapnak, de ennek ellenére nem számolnak nézőszám növekedésre. Azonban külföldi példák nem ezt mutatják.
Slavia Praha
A prágai klub 2008-ban vehette át a 21 ezer férőhelyes ultramodern Eden Stadiont. A 2007/2008-as idényben bajnoki címet nyert a csapat a régi Evzena Rosického stadionban 6457-es átlag nézőszám mellett. Egy évvel később már az Eden Stadionban ünnepelhettek bajnoki címet ámde 11934 átlagos néző előtt. A Slavia egymást követően kétszer bajnok lett 60, illetve 62 ponttal, tehát a teljesítmény nem változott, mégis 84,82%-ban a nézőszám emelkedett.
Terek Grozny
Igaz egy orosz csapatról van szó, a piaci lehetőségek nem egyenlők, de az új stadion hatása itt is nagyon jól mérhető. A 2011-ben átadott Akhmat Arena kapacitása 30597. A Terek átlag nézőszáma 2010/2011-es bajnoki évadban 8307 fő volt és a 11. pozícióban végeztek. Egy esztendővel később ismét a 11. helyet csípték el, a minőség nem változott játékban, stadionban viszont annál inkább, 2011/2012-ben 64,11%-os növekedést produkálva 13411 átlagot, míg 2012/2013-ban a 8. helyezés mellé 19952 néző párosult átlagban. Egy új stadion és egy pici javulás a tabellán csodákra képes.
Slask Wroclaw
Lengyelországban 2012-ben labdarúgó Európa-bajnokságot rendeztek, nyilván ez is bőségesen hozzájárult a nézőszám növekedéshez, de nem elhanyagolható a stadionok szerepe sem. A robbanásszerű emelkedés az új arénák átadásával kezdődött. A Slask Wroclaw csapata 2011-ben még a régi stadionban ezüstérmet szerzett, virágzott a labdarúgás, a hazai mérkőzéseiket átlagban 7496-an követték figyelemmel, majd jött a nagy változás. Elkészült 42771 főt befogadni képes Stadion Miejski, a 2012-es EB egyik színhelyéül szolgáló aréna. Wroclawban ezt egy bajnoki címmel ünnepelték és ezt 128,25%-os növekedést produkálva 17110 néző előtt tehették átlagban mindezt úgy, hogy mindössze 8 mérkőzést vívhattak meg az új otthonban. Idén a Slask sokkal rosszabbul teljesít, mindössze a 13. helyen vonultak téli pihenőre, azonban a sikertelenség ellenére még így is 2 ezerrel többen járnak mérkőzésekre, mint amikor ezüstérmet szerzett a csapat a régi stadionban.
Lechia Gdansk
Gdansk a Lengyel-Ukrán közös rendezésű EB egyik helyszíne volt, a helyi csapat is egy új 43615 befogadóképességű stadionnal gazdagodott. A Lechia Gdansk esete abszolút ellentmond azon kijelentéssel, hogy a nézők kicsalogatásához sikeres csapat kell. A Léchia egy átlagos lengyel középcsapat volt 2010/2011-ben, a 16 csapatos Ekstraklasaban 9. helyet csípték meg. Átlag nézőszámuk viszonylag magas, 7510 volt. Egy évvel később az EB haszonélvezője lett a csapat, hiszen új stadionba költözhettek, azonban a bajnoki évad végére a csapat is majdnem költözhetett a másodosztályba. Ennek ellenére a hazai nézőszám 124,3%-kal emelkedett és 16845-ig meg sem állt. Ez a növekedés abszolút a jobb infrastruktúrának köszönhető.
Jól döntött a kormány?
Ha a már a támogatás mellett döntött a kormány, akkor az a legjobb helyre ment. Hiszen a Ferencvárosi Torna Club a legsikeresebb és legnagyobb szurkolótáborával rendelkező hazai klub. Az idei szezonban a Puskás Ferenc Stadion szolgál hazai pályának, ami sportszakmai szempontból lehet nem volt túl jó választás, mert a hazai teljesítménye pocsék a csapatnak, ettől függetlenül már idén is tapasztalhatunk 40,43%-os növekedést. Ebben közrejátszhat az idény elején meghatározott célok és a fokozott média megjelenése a csapatnak. A vezetőség célkitűzése a jövőre a 10 ezres átlag elérése, ami a külföldi tapasztalatok alapján bőven túl lesz szárnyalva. Az FTC adottságait figyelembe véve nagyszerűen határozták meg a stadion kapacitását és a külföldi mintát követve a 2014/2015-ös szezon végére, akár 15 ezer átlag nézőszámot is elérhetik.
Darázs Tamás