Track & Race Sportügynökség Kft. - A sportrendezvény partner

OTP Bank Liga: Soha nem látott mélységben a látogatottság

Ugyan még csak három forduló telt el az idei szezonból, az látható, az Eb-szereplés nem mozgatta meg a szurkolókat. Legalábbis a remélt nézőszám-emelkedés egyelőre nem tapasztalható.

Nézők nélküli élvonal... - fotó: dvsc.hu

Nézők nélküli élvonal… – fotó: dvsc.hu

Az MLSZ minap kiadott egy közleményt, amelyben a klubok marketing-stratégiájának hiányát próbálja megreformálni. Illetve ehhez segítséget nyújtani. A lényege az ötletnek, hogy az Eb-lázat meglovagolva minél több néző látogasson ki a hazai élvonalbeli mérkőzésekre. „Az MLSZ marketing téren próbál segítséget nyújtani azzal, hogy még ezen a nyáron elindítja Szurkolói Klub programját. A programra a klubkártyával vagy az MLSZ Futballkártyával rendelkező drukkerek regisztrálhatnak. A nyitó akcióban a „válogatott 2018-as világbajnoki selejtezősorozatára járnak majd különféle jegyértékesítési kedvezmények azoknak a szurkolóknak, akik az NB I-es csapatnál már rendelkeznek bérlettel és/vagy vásároltak már jegyet.

Ettől azt reméljük, hogy a válogatott iránti érdeklődés egy részét az NB I irányába is aktiválhatjuk.

Az NB1-es bizottsággal karöltve hamarosan előkészítő munkafolyamat indul annak érdekében, hogy a klubok a 2017–18-as szezonkezdetre minőségi változást érjenek el a szurkolókkal való kapcsolattartásban.”

Természetesen nagy visszhangja még nem volt a kezdeményezésnek, lévén még csak a tervezési fázisban van a program, vagy nevezzük inkább ajánlásnak. Ennek ellenére a szövetség Facebook-oldalán játékot hirdetett, melynek lényege, hogy az adott forduló előtt – csütörtöktől vasárnap estig a szurkolók szavazhatnak, mely együttes a kedvencük. A Like-bajnokságban az a csapat szerez három pontot, amelyik a fordulóban a legtöbb kedvelést kapja. A szezon végén pedig kiderül melyik csapat kapta a legtöbb like-ot.

És akkor egy kis összehasonlítás.

Évek óta fogynak a szurkolók a lelátókról, ez tény. A legnagyobb figyelmet a Ferencváros érdemli ebből a szempontból, hiszen amíg az elmúlt évtizedben átlagosan 5-8 ezer ember látogatott ki az Üllői útra, addig manapság egyre apad ez a szám, s már a Derbikre sem telik meg a stadionjuk. Szembetűnő változás, hogy hiába a korszerű stadion, Debrecenben is legfeljebb negyedház jellemző. Ráadásul hiába a sikeresnek mondható Eb-szereplés, egyelőre a klubok nem tudták meglovagolni a futball-lázat, amiben közrejátszik klubcsapataink gyenge nemzetközi szereplése is. No, meg a hazai bajnokság színvonala. S igencsak szembetűnő az is, hogy az előző szezon első két fordulójához képest is nagyot esett a látogatottság, ami – ha nem történik valami egetrengető csoda – egyre negatívabb irányba tendálhat. Kiszámolva az átlagokat, valamelyest emelkedett az átlag, de ez leginkább annak köszönhető, hogy a Diósgyőr-Újpest, és a Ferencváros-Diósgyőr bajnokit több, mint hatezer szurkoló tekintette meg.

A Ferencvárosnál is fogynak a nézők. - fotó: fradi.hu

A Ferencvárosnál is fogynak a nézők. – fotó: fradi.hu

Összehasonlításképp az elmúlt évad első három fordulójának, és az idei szezon első három hétvégéjének nézőszáma:
2015-2016:
Össznézőszám: 49.718 néző, átlagban: 2762

2016-2017:
Össznézőszám: 49.621 néző, átlagban: 2757

Azaz látható, hogy nemhogy emelkedne, szinte stagnál a meccsre járók száma. Hozzá kell tenni, több csapat sem saját stadionjában futballozik pályaválasztóként, így aztán még inkább árnyalódik a kép. Elég csak az MTK-ra gondolni, amely Dunaújvárosba kényszerül, de aligha mondunk újat, az új stadionban sem lesznek sokkal többen, s éppen a kék-fehérekhez fűződik a szezon negatív rekordja is. Dunaújvárosi albérletükbe a Mezőkövesd elleni összecsapáson mindössze 408 néző látogatott ki. De ide tartozik még a Haladás is, amely Sopronban kénytelen pályára lépni, ide azonban legalább a helyiek közül többen is kilátogatnak. Az Újpest fővárosi albérletben fogadja átmenetileg ellenfeleit, lévén Angyalföldön rendezi hazai bajnoki meccseit. A Fradiról és a Debrecenről pedig már ejtettünk szót. Említést érdemel, hogy a Videoton Felcsúton lép pályára „hazai” környezetben, s mivel a Pancho Aréna befogadóképessége igencsak korlátozott, számottevően nem is fog emelkedni a nézőszám. S ez leginkább a klubokon múlik, milyen eszközökkel próbálják visszacsalogatni szurkolóikat. Erre keres megoldást az MLSZ. Ám az igazsághoz hozzátartozik, hogy hiányoznak azok az egyéniségek, akik miatt érdemes lenne kijárni. Már csak mutatóban vannak azok a játékosok, akiket egyéniségnek lehet nevezni. Tulajdonképpen ilyen Gera Zoltán a Ferencvárosból, vagy éppen Kanta József az MTK-ból, bár utóbbi is egyre szürkébben teljesít. Még Király Gábort sorolhatjuk ide, mint akire a szurkolók kíváncsiak.

Ugyanitt megjegyezhetjük, hogy a Ferencváros rendelkezik ugyan a legnagyobb szurkolói bázissal, de az ultrák már nem járnak meccsre, miután biometrikus belépőrendszert telepített a klub, ami sokak szemét szúrja. Így aztán jobbára a televíziók előtt ülő érdeklődők is azt látják, hogy hiába a modern stadion, kong az ürességtől.

Pécsett sem sokan jártak ki... - fotó: vidi.hu

Pécsett sem sokan jártak ki… – fotó: vidi.hu

Egy kis érdekesség, amikor utoljára rendeztek 12 csapattal élvonalbeli bajnokságot, sokkalta több néző volt kíváncsi a helyszínen a csapatokra. Mindehhez a 2003-2004-es bajnoksághoz kell visszamenni az időben. Az akkori első két forduló adatai:
Össznézőszám*: 81.551 néző, átlagban: 4531.

... ahogyan Békéscsabán sem. - fotó: vidi.hu

… ahogyan Békéscsabán sem. – fotó: vidi.hu

*Akkoriban még nem volt ennyire modern beléptetőrendszer, így sokszor csak megközelítőleg lehetett pontos számokat saccolni, egyedül Újpesten tudtak pontos adatokkal szolgálni. Így kissé csalóka lehet egy-egy adat. Azonban az látszik, hogy majdnem felére apadt a hazai bajnokik nézőszáma az elmúlt tizenhárom évben.

Gavalovits Sándor