Külön embert küld Magyarországra a spanyol liga, csak hogy minél jobban tudják népszerűsíteni a világ legjobb bajnokságát – ami az ő véleményük szerint egyértelműen a spanyol. Nagy kár, hogy a magyar pontvadászattal kapcsolatban még csak fel sem merül semmilyen intézkedés.
A Sportsmarketing Hungary készített interjút Deigo Sanchezzel, aki a La Liga Network Program Magyarországon dolgozó képviselője. A spanyol szakember röviden így foglalta össze magát a kezdeményezést:
“A program lényege, hogy egy csapat kiválasztott szakember eljusson a világ különböző részeibe, ott növelje nemzetközi jelenlétünket, erősítse a La Liga márkaértékét. Célunk, hogy a szurkolókkal való kapcsolattartással és stratégiai együttműködések segítségével mutassuk meg, hogy a spanyol bajnokság a legjobb a világon. Büszkén mondhatjuk, hogy ez a fajta program egyedi a foci üzleti világában.”
Az úriember elmondta továbbá, hogy 2016 óta működik ez a rendszer és a világ minden táján van már emberük – ahova személyesen nem is jutnak el, azokat a területeket is bőszen figyelik (Diego Sanchez habár Budapesten dolgozik, a magyar mellett a román, bolgár, a szerb és a horvát piacot is figyeli). Még a kezdetekkor több, mint 12 500 ember jelentkezett, belőlük maradtak a végén 57-en. Ők lettek szétszórva a nagyvilágban, de közülük páran maradtak a madridi központban, vagy épp spanyol első osztályú csapatoknál helyezkedtek el.
De pontosan miért is van erre szükség? Egyszerű a válasz: Premier League. Az angolok már sok-sok évvel ezelőtt felismerték a lehetőséget és remek körítéssel tettek is azért, hogy ma ha valaki azt mondja, “a világ legjobb bajnoksága”, mindenki kapásból a PL-re gondoljon. Magasan ennek a ligának a legnagyobb a brandértéke, ebben van a legnagyobb üzlet és bizony a riválisok jó pár lépéssel le vannak maradva tőlük.
Fontos kihangsúlyozni, hogy itt a liga népszerűségéről van szó – ha önmagában a Barcelonát, vagy a Real Madridot nézzük, aligha kellene félteni őket ezen a téren. Viszont ha a kisebb gárdákat is odavesszük, akkor már nem olyan rózsás a kép: a legtöbb futballrajongó nem sok játékos nevét tudná felidézni mondjuk a Getaféból, a Leganesből, vagy a Levantéból. Szükség van egy kis marketinges löketre, ha tartani akarják a lépést akár az angolokkal, akár a németekkel.
“A Sport TV-vel nagyon gyorsan jó kapcsolatba kerültem, és jó munkakapcsolat alakult ki. Ennek eredményeképpen a múlt héten elindítottuk a ‘Hét csapata’ kampányt. Ennek lényege, hogy egy adott héten egy csapatot mutatunk be. A Harmadik félidő című műsorban mutatjuk meg, hogy melyik csapat az adott hét főszereplője és, hogy mi a ‘hét kérdése’. A hét folyamán a La Liga és a Sport TV Facebook oldalán információkat adunk az adott csapatról, majd a meccsnapon elmondjuk a választ, és a nyertes válaszadót, aki az adott csapat hivatalos mezét nyeri meg.” – ezzel a példával szemléltette eddigi munkáját a május óta itt dolgozó szakember.
Érdemes ennek kapcsán párhuzamot vonni a magyar focival. No persze nem a színvonal, meg nem a benne lévő pénz az összehasonlítási alap, hiszen lényegében a La Liga minden tekintetben felülmúlja a mi ki NB I-ünket – sokkal inkább a szándékot érdemes nézni. Kis hazánkban a televíziós nézettség és a helyszíni jegyvásárlások tekintetében is nehéz a helyzet. Talán nem hazudunk nagyot ha leszögezzük: inkább csökkenő, mint növekvő szériában van a magyar klubok és úgy egyáltalán a magyar bajnokság népszerűsége.
Az MLSZ pedig marketing-téren igazán nem tétlenkedett, csak hát úgy tűnik minden erejüket a válogatott és a többi nemzeti csapatunk népszerűsítésére fordítják (utánpótlás, női válogatott, futsal stb.). Voltak próbálkozásaik a klubfoci terén is, de ott már jóval kevesebb a sikerélményük, mint az Eb-re kijutó A-válogatottal. A szurkolói kártyás rendszernek köszönhetően körülményesebb a beengedés, sok támadás érte emiatt a szövetséget, ráadásul a meccsek ütemezésén is lehetne még csiszolni. Pár éve találták ki, hogy a 6-ból 5 találkozót egy időben játszanak, le, hátha csak azért nincsenek kint annyian, mert mindenki a tévében nézi a közvetítést – most már egyértelműen látszik, hogy nem ezért maradnak el a drukkerek.
Érdemes lenne elgondolkodni azon, hogy esetleg Csányi Sándorék központilag lépjenek ez ügyben valamit, mert a jelek szerint magától nem fog megoldódni a probléma. A legtöbb klubnak nem futja marketingesekre, pedig hát ha valamikor, akkor most igazán van pénz a magyar fociban. A legtöbb csapat a hivatalos oldalán alapvető információkkal próbálja csak ellátni szurkolóit, néha beesik még egy-egy interjú is. Új emberek elcsábítására viszont már nem futja az erejükből – pedig bizonyára vannak olyan potenciális személyek, akik egy kis győzködéssel kaphatóak lennének arra, hogy lenézzenek egy meccsre.
A spanyol bajnokság olyan komolyan veszi ezt a területet, hogy nem sajnálják a pénzt és energiát a fejlődésre. Embereket küldenek ki és az egész világon igyekeznek mindent megtenni a javulás érdekében. És itthon? Az NB I-nek még csak hivatalos Facebook-fiókja sincs. Újabb pont, amiben lenne hová fejlődni.