Track & Race Sportügynökség Kft. - A sportrendezvény partner

A Juventus – Bayern München párharc gazdasági szemmel

Ma este rendezik a Bajnokok Ligája negyeddöntőjében a Juventus – Bayern München visszavágót, amelyet a bajorok várhatnak kedvezőbb helyzetből. Az első mérkőzésen 2:0-ás győzelmet arattak hazai pályán, ám mi most annak jártunk utána, hogy az anyagi hátteret, pénzügyeket tekintve mekkora a különbség a két csapat között.

A Münchenben rendezett odavágó után az olaszok trénere, Antonio Conte nagyon egyszerű dologban látta a két csapat közötti különbséget. „A Bayern 48 milliót költött egyetlen játékosra, úgyhogy nincs miről beszélni. A pályán azt láthattuk mit jelent, ha egy csapat költekezhet.” Erre mondhatná bárki, hogy egy PSG, Manchester City vagy Chelsea szintén megengedheti magának, hogy bármennyit kiadjon egy játékosért, ám ott a klub mögött egy tehetős tulajdonos vagy család áll. Münchenben viszont ezt önerőből, saját tőkéből érték el. A bajorok az elmúlt 12 évet pénzügyileg pozitív mérleggel zárták, a mostani sikereket tehát nyugodtan tekinthetjük az elmúlt évek sikeres gazdálkodásának is. Aki ezt nem így látja, az egy picit gondoljon bele: a legjobb játékosok leigazolása rengeteg pénzbe kerül, valamint a bérekre sem két fillért költenek. Összehasonlításként álljon itt a két együttes elmúlt kétévi pénzügyi mérlege, hogy lássuk a különbséget.

                                                                               Bayern München                       Juventus

2011/12-es szezon bevétele                                       332,3 millió euró                 213,8 millió euró
2010/11-es szezon bevétele                                       290,9 millió euró                    172 millió euró
Bevételnövekedés                                                      + 14 százalék                      +24,2 százalék
Jegybevétel                                                              129,2 millió euró                    31,8 millió euró
Szponzoroktól származó bevétel                                139,7 millió euró                      73 millió euró
TV jogdíjak                                                                 37,6 millió euró                   90,6 millió euró

A számadatokra pillantva hatalmas különbség van a két csapat között. A tavalyi szezon végén a német csapat 11,1 millió eurós nyereséggel zárt, míg az olaszoknál 2012 nyarán 48,7 millió eurós veszteséget voltak kénytelenek elkönyvelni. A legszembeötlőbb különbség mindenképpen a jegyeladásokból és a reklámokból származó bevételek között található. A szurkolói mezek eladása terén is majdnem kétszeres különbség mutatkozik: Münchenben 830 ezer, míg Torinóban 480 ezer mez szokott fogyni egy esztendőben. A szponzorokkal való egyezkedés során is ügyesebbnek bizonyultak a Bayern szakemberei: amíg két fő támogatójuk, az Adidas és a Deutsche Telekom összesen 50 millió eurót fizet nekik évente, addig a Juventusnál a Nike és Jeep 25 milliót tesz a csapat kasszájába. Ezek tudatában talán nem is olyan meglepő a pályán elért eredmény…

Móra Tamás